Lingual Ortodonti (Görünmez Diş Telleri)

Lingual ortodonti, dişlerde yaşanan çarpıklık ya da bozuklukların düzeltilebilmesi için uygulanan bir çeşit diş telidir. Pek fark edilmediğinden görünmez diş telleriadını almıştır.

Tedavi yönteminde teller dişlerin iç kısmına yerleştirilir bu sayede diş telinin görünmesi söz konusu değildir. Görünmez olmasından dolayı her yaş grubunda ve her statüdeki insanın tercih ettiği bir tedavi yöntemi olarak öne çıkar.

Yaş Kriteri Yok

Çok fazla avantajı bulunan görünmez diş telleri dil ile temas ettiğinden dolayı uygulamadan yaklaşık 2 hafta içerisinde aşınmaya başlar. Halk arasında görünmez diş teli olarak adlandırılan lingual ortodonti yönteminde dişlerin iç yüzeyine yapıştırılan braketler kullanılır.

Tedavi için herhangi bir yaş kriteri yoktur herkese rahatlıkla uygulanabilir. Genellikle sosyal yaşantısı gereği ya da mesleğinden dolayı insanlar ile her zaman iletişim halinde bulunan öğretmen, üst düzey yönetici, sanatçılar gibi insanlar tarafından çok daha fazla tercih edilir.

Tedavinin Uygulaması

Lingual ortodonti (görünmez diş telleri)tedavisi uygulanabilecek olanlar şunlardır;

• Alt ve üst çenede dengesizlik sorunu yaşayanlar.
  • Öne doğru kayma problemi bulunanlar.
  • Estetik kaygı içerisinde bulunanlar.
  • Sosyal yaşantısından dolayı dış görünümüne önem vermek zorunda olanlar.
  • Ortodontik tedavi gerektiren ağız ve diş sorunları olanlar.
  • Diş gıcırdatma alışkanlığı bulunanlar görünmez diş teli tedavisi uygulanabilen kişiler içerisinde yer alır.

Teller Dişlerin İç Yüzeyine Yapıştırılır

Yaşanan ortodontik bozuklukları tespit edebilmek için öncelikle hastalara lingual diş teli tedavi muayenesi gerçekleştirir. Yapılan muayene hastanın ağız yapısına uygun olan görünmez diş teli tasarımı için gerekli olan fikri verir.

Braketler dişlerin iç yüzeyine yapıştırıldığından dolayı henüz diş gelişimini tamamlamayan yetişkin hastalarda uygulanan en ideal tedavi yöntemi görünmez diş teli uygulamasıdır.

Normal diş teli tedavisinde kullanılan braketlerden farklı olarak lingual ortodonti telleri laboratuvar ortamında hazırlanarak direkt dişlerin iç yüzeyine yapıştırılır. Tellerin takılmasının ardından hem dişin gelişimi hem de telin diş ile olan uyumu sürekli kontrol altında takip edilir.

Tedavi Nedenleri

Uygulanan tedavinin tamamlanma süresi hastaya göre değişkenlik gösterse de ortalama olarak 1 ila 2,5 yıl aralığında değişir. Lingual ortodonti (görünmez diş telleri)tedavisini tercih edilme nedenleri içerisinde bunları saymak söz konusudur;

• Alışılmış diş teli tedavisi ile kıyaslandığında görülmez olması büyük bir avantajdır.
  • Görülmemesi özellikle yetişkin hastalarda estetik kaygıyı ortadan kaldırır, hem sosyal hem de iş hayatında olumsuz etkilere neden olmaz.
  • Herhangi bir yaş sınırı olmadan herkes için rahatlıkla uygulanabilir.
  • Hastada herhangi bir şekilde alerjik reaksiyona sebep olmaz.
  • Diş telleri hastanın yaşına, gülüşüne ve yüz şekline uygun olarak özel tasarlanır.
  • Özel tasarım olmasından dolayı tedavi süresi içerisinde herhangi bir sorun yaşanma olasılığı yarı yarıya indirilir.

Teller Özel Olarak Üretilir

Yetişkinlerde ortodontik tedaviye olan ihtiyaç ve talebin artması ile birlikte dikkat çeken hatta hiç görünmeyen diş telleri kullanılmaya başlandı. İlk uygulamalarda kullanılan normal braketler dişlerin iç yüzeyine yapıştırılıyordu ilerleyen süreç içerisinde braketler dişlere ve aynı zamanda kişiye özel olarak yapılmaya başlandı.

Sistemin özelliği dişlere uygulanması gereken kuvvetin ve açının önceden hesaplanarak brakete uygulanmasına olanak sağlıyor. Bu sisteme göre özel olarak üretilen teller, ölçüsü alınmış olan dişlere göre bükülerek hazırlanmaktadır.

İçten Takılan Tel

Halk arasında içten takılan tel ya da görünmez diş teli olarak adlandırılan lingual ortodonti tedavisi sadece hasta tarafından bilinir dışarıdan herhangi birinin yöntemin kullanıldığını anlamasına imkan yoktur.

Hastalar tedavi süreci içerisinde ve sonrasında ağız ve diş temizliğine hassas davranmak zorundadır, dişler düzenli olarak fırçalanmalı ve ağız içi bakımı tavsiye edildiği gibi gerçekleştirilmelidir.

Dişlerin iç yüzeyi, dış yüzeye göre çok daha kısadır bu yüzden diş taşı oluşumu çok daha sık rastlanır, hastaların diş taşı oluşumu konusunda dikkatli olması gerekmektedir.

Tek Dezavantaj Maliyet

Görünmez diş teli uygulamasında kullanılan braketler ilerleyen yıllar içerisinde oldukça gelişti ve kapaklı sistemlere geçildi. Kapaklı braket sistem tellerin dile batarak rahatsız etmesini ortadan kaldırdı ve çok daha fazla konforlu bir tedavi olanağı sağladı.

Uygulanan tedavi yönteminin bireyler için yaşattığı tek dezavantaj maliyettir. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte değişen uygulama ve kullanılan braket ve tellerin kişiye özel üretilmesi maliyeti direkt olarak arttıran nedenler içerisinde yer alıyor.