Çene Eklemi Tedavisi

İnsanlar normal şartlarda çene eklemini günde ortalama 2 bin kez kullanır. Çiğneme, konuşma, nefes alıp verme ve yutkunma gibi durumlarda çene eklemi hareket eder. Omurgaya ve ağız ile dişlere yakın olmasından dolayı çene eklemini etkileyen birçok neden vardır.

Sorun Teşhis Edilir

Alt çene hareketleri çene ve boyun kaslarının ortak hareket etmesi ile gerçekleşir, aşağı, yukarı, öne ve yana doğru hareket tamamlanır. Düzenin bozulması çene ekleminde yaşanan problemin habercisidir. Çene eklemi tedavisi başlamadan önce hastalığın tespitinde en önemli yöntem muayenedir.

Fizik tedavi doktoru ile birlikte aynı anda diş hekimi, plastik cerrah, psikiyatristlerin değerlendirmesi tedavide çoğu zaman gerekli görülür. Yapılan muayenenin ardından sorun teşhis edilir, muayene ile birlikte aynı zamanda röntgen ve MR gibi radyolojik incelemelerde dikkate alınır.

Ağrıların Nedeni

Çene ekleminde yaşanan ağrıların nedenleri içerisinde;

• Dişleri sürekli sıkmak ya da gıcırdatma
  • Duruş bozuklukları
  • Çenede kapanış bozukluğu
  • Diş hastalıkları
  • Tek taraflı çiğneme alışkanlığı
  • Psikolojik problemler
  • Travmalar
  • Soğuğa maruz kalmak
  • Zorlama
  • Genel bağ dokusu gevşekliği
  • Tırnak yeme, sakız çiğneme, sürekli ağızdan nefes alıp verme, çekirdek, pipo kullanımı, müzik aleti çalma, uzun süre telefonla konuşma gibi davranışlar
  • Tümör
  • Enfeksiyon ve iltihap romatizma gibi hastalıklar yer almaktadır.

En Sık Karşılaşılan Şikayetler

Çene eklemi hastalıkları içerisinde en sık karşılaşılan şikayetler içerisinde kaslarda ağrı ve hassasiyet ilk sırada yer alır. Çene bölgesinde ya da yanaklarda hissedilen ağrılar çoğunlukla dişleri sıkmadan kaynaklı olarak ortaya çıkar ve en sık görülen şikayetler arasında yer alır.

Eklem anatomisinin bozulmasına bağlı olarak çene hareketlerinde değişiklik ve kısıtlılık ile birlikte ağrı ortaya çıkabilir. Şikayetlerden biri olan eklem sesleri sorunu ile eklem diskinin yerinden hareket etmesi ya da kireçlenmesine bağlı olarak karşılaşılır.

Çiğneme Düzeninin Bozulması

Ağızda kayma şikayetine eklemlerde meydana gelen anatomik ya da fizyolojik bozukluklar ya da ağız açılış ve kapanışında yaşanan bozukluklar neden olur. Çiğneme düzeninin bozulması da çene eklemi hastalıklarında görülen şikayetler içerisindedir.

Düzenin bozulmasına neden olan tek taraflı çiğneme ya da ağız hareketlerinde yaşanan değişikliklerdir. Eklem anatomisinde yaşanan değişiklikler ve kireçlenmelere bağlı olarak ağzı açamama şikayeti de en sık rastlanan problemlerdir.

Tedavinin Başarı Oranını Artırmak

Yaşanan sıkıntı ve karamsarlık gibi psikolojik bozukluklar, kulak çınlaması, baş dönmesi ya da halsizlik gibi şikayetler hastaların dile getirdiği konulardır. Tüm bunların yanı sıra çene ekleminden farklı bölgelere doğru yayılan ağrılar da şikayetler içerisindedir.

Çene eklemi tedavisi içerisinde uygulanan yöntemler konusunda doktor tarafından hasta yeterli ve doğru şekilde bilgilendirilir. Çene kemiğinin nasıl kullanılacağını bilmek birçok hastalığın önüne geçmeyi sağlar. Bu yüzden hem doktor hem de hasta üzerine düşeni yapmalıdır ancak bu şekilde tedavinin başarı oranı arttırılır.

Tedavide Yardımcı Yöntemler

Çene eklemi sorunlarında tedavi ile birlikte hastaya yardımcı olan yöntemlerden bazıları şunlardır;

• Evde yapılan egzersizler hastanın eğitiminde tedavinin en önemli kısmını oluşturur.
  • Ağrı kontrolünde ve kasların gevşetilmesinde fizik tedavi önemli yöntemler arasında yer alır.
  • Çene eklemi tedavisinde yardımcı yöntemlerden biri de ilaç kullanımıdır. Doktor önerisi ile ağrı kesici, kas gevşetici ve antidepresanlar kullanılır.
  • Ağrıyı azaltmak ve yapılan egzersizleri kolaylaştırmak için soğuk ve sıcak tedavi yöntemi uygulanır.
  • Eklemde kayganlığının arttırılması ve ağrıya neden olan etkileşimin azaltılması için eklem içine enjeksiyon uygulaması gerçekleştirilir.
  • Psikoterapist destekli psikolojik tedavi etkilerden kurtulmak için uygulanan yöntemler içerisindedir.
  • Özellikle geceleri alt çeneye takılan splintler dişlerin sıkılmasını önlediği gibi eklem açıklığını sağlar.
  • Çene kilitlenmesinin açılması ya da kasların gevşetilmesi için manipülasyon uygulanan yöntemler içerisinde yer alır.

Çeneyi Doğru Kullanmanın Yöntemleri

Çene eklemi tedavisi ile birlikte çeneyi doğru kullanmanın yöntemlerini bilmek tedavide başarılı sonuca ulaşmak için etkilidir. Çeneye doğru kullanabilmek için duruş şeklini geliştirmek, dudaklar kapalı dişler açık şekilde durmak önemlidir.

Besinleri çiğnerken çenenin her iki yanının eşit olarak kullanılması gerekir. Diş gıcırdatma ya da diş sıkma alışkanlığına son verilmelidir.