Horlama ve Uyku Apnesi Tedavisi

Nefes alıp verirken göğüs kafesi genişler ve diyafram kasılır, hava vakum yapılarak akciğerlere doğru çekilir. Solunum yolu boyunca cidarlarda çekilme etkisi oluşur; buna bağlı olarak yumuşak dokuların gevşemesiyle mukoza yüzeyler birbirine temas eder. Uyurken solunum kanalının etrafında bulunan kasların gevşemesi ile hava yolunun dar bölgelerindeki titreşimin sonucu horlama oluşur.

Solunumun Durma Riski

Nefes alıp verirken havayolu cidarında oluşan vakumun neden olduğu hava pasajının daralması sonucu solunumun durma riski bulunmaktadır. Hem burun hem de ağız solunumunda yaşanan 10 saniyelik durmaya apne adı verilir.

10 saniyenin üzerinde durma yaşanması halinde kandaki oksijen doygunluğu düşer ve bundan dolayı yaşanan uyanmalar ile karşılaşılır. Bu duruma verilen isim hipoapne olarak tanımlanır.  Uykuda solunum durmasının saptanabilmesi için 1 saatte oluşan apne ve hipoapne sayılarının toplamı ile değerlendirilir.

Horlama Uyku Apnesi Sendromudur

Horlama bir çeşit üst solunum yolu direnç sendromu olmak ile birlikte aynı zamanda kulak burun boğaz branşını ilgilendiren obstrüktif uyku apnesi sendromudur. Horlama ve uyku apnesi tedavisi, hastalığın şiddetini ve hava yolundaki tıkanmaya bağlı olarak farklılık gösterir. Tedavide;

• Cerrahi işlemler
  • Genel önlemler
  • Özel tedaviler
  • İlaçlar
  • Basınçlı hava veren yüz maskeleri
  • Ağız içi apareyler kullanılır.

Horlama Ve Apne Sıklığı

Horlama sorunu en sık karşılaşılan şikayetler arasında yer alır aslında bu durum hafif şiddetteki bir uyku apnesi olma ihtimalini arttırır. 30 yaşının altındaki erkeklerde horlama oranı yüzde 10 civarındadır.

60 yaşın üzerindeki erkeklerde ise oran yüzde 60'a kadar çıkar. Fazla kilolarda yapılan araştırmalara göre kilolu insanlarda horlama ve apne sıklığını arttırmaktadır. En sık rastlanan hafif şiddetteki uyku apnesidir, uyku apnesine erişkin erkeklerde yüzde 2 oranında rastlanırken, 35 ve 60 yaş arasındaki erkeklerde oran yüzde 0.3'tür.

En Belirgin Bulgular

Horlama ve uyku apnesi tedavisiyapılan tanımın ardından belirlenmektedir. İnsanların şikayetleri hastalığın tanısında önemli ipuçları elde etmeye yardımcı olur ancak horlamanın farkında olmayan hastaların yakınlarının gözlemleri çok daha değerlidir.

Kişinin en belirgin şikayeti gündüz uyku halidir, gece uzun saatler uyusa dahi sabahları yorgun kalkan ve tüm gün uyku sorunu yaşayanlar bu durumdan şikayet eder.

Ağır olarak yaşayan hastalarda konuşma sırasında ya da araç kullanırken dahi uykuya dalma gibi problemler yaşanır. Bu yüzden uyku apnesi hastalığına sahip olan kişilerin kaza yapma oranı normal insanlara göre yaklaşık 7 kat daha fazladır.

• Konsantrasyon bozukluğu
  • Sabahları yaşanan baş ağrısı
  • Unutkanlık
  • Dikkat eksikliği gibi belirtiler uyku apnesi hastalığının tanısını koymaya yardımcı olur.

Hastalığa Bağlı Problemler

Yaşanan uyku kalitesinin bozukluğundan dolayı insanlarda zihinsel yetenekler de azalma, anksiyete bozukluğu, saldırganlık ve depresyon olasılığı artar. Horlama ve uyku apnesi hastalığına bağlı olarak yağ metabolizmasında değişiklikler yaşanır ve hasta kilo alır.

Kilo vermesi güçleşir ve aynı zamanda göğüs ve ense bölümünde meydana gelen gece terlemesi hastalığın tanısında etkili bir bulgudur. Horlama ve uyku apnesi tedavisi hastalığın şiddetine bağlı olarak belirlenmektedir, hastalarda sıklıkla

• Yüksek tansiyon
  • Akciğer hipertansiyonu
  • Kalp ritim bozuklukları
  • Kalp damar hastalıkları
  • İnme gibi problemler ile karşılaşmak söz konusudur. Bu yüzden hastaların kesinlikle tedavi edilmesi gerekir.

Hastanın Boyun Çevresi Ölçülmeli

Birçok farklı nedene bağlı olmasından dolayı sadece üst solunum yolu muayenesi ile teşhis konması söz konusu değildir. Hastanın metabolik durumu başta olmak üzere birçok konuda incelenmesi ve bazı testler uygulanması gerekmektedir.

En önemlisi hastanın boyun çevresi ölçülmelidir,erkeklerde boyun çevresi 43.18 cm'den büyük olması halinde hastalık riski yüksek olarak kabul edilmektedir. Kadınlarda ise belirlenen kritik değer 38.10 cm boyun çevresi kalınlığıdır.

Tercih Edilen Tedavi Yöntemi

Hastalarda burun ve dudaklardan başlayarak üst solunum yolunun ayrıntılı şekilde muayene edilmesi gerekir. Hastalık tanısı konan bireylerin son yıllarda en çok tercih ettiği tedavi yöntemi uyku endeskopisidir.

Hastaya steril ortamda damar yolu ile anestezi ilaç verilerek uyuması sağlanır. Bu esnada burun yolu ile girilerek yapılan fleksible endoskopi yöntemi ile tıkanma seviyesi ve şekli değerlendirilir.

Tıkanmanın yeri ve derecesini tespit etmek için kullanılan yöntemlerden biri de uyku analizi testidir. En az 3-4 saat süren test ile hastalığın tanısını koymak ile birlikte aynı zamanda horlama ve uyku apnesi tedavisimümkündür.